1. Orhan Kemal’in roman yazarlığıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Kişilerini çoğunlukla yoksul, ezilmiş kişilerden seçmiştir.
B) Uzun betimleme ve tahlillerle vermiş, süslü, şairane bir anlatım kullanmıştır.
C) Konularını yaşadığı olaylardan, içinde yaşadığı, yakından tanıdığı çevrelerden almıştır.
D) Kişilerini kendi bilgi ve görgü düzeyinde göstermiş, kendi şiveleriyle konuşturmuştur.
E) Asıl adı Mehmet Raşit Öğütçü’dür.
2. I. Grup II. Grup
- Yılanların Öcü Yaşar Kemal
- Avare Yıllar Fakir Baykurt
- Zübük Kemal Tahir
- Ölmez Otu Orhan Kemal
- Köyün Kamburu
Yukarıda I. grupta verilen romanlardan hangisi, II. grupta verilen yazarlardan birine ait değildir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
3. Aşağıdakilerden hangisi bireyin iç dünyasını esas alan yapıtların belirleyici özelliklerinden biri değildir?
A) Felsefi, metafizik, mistik düşüncelere geniş yer verilmesi
B) Kişilerin genellikle bunalımlı ruh durumlarıyla ele alınması
C) İç konuşma, bilinç akışı, geriye dönüş gibi anlatım tekniklerinin kullanılması
D)Olay örgüsünün kuruluşunda entrikanın ve merak öğesinin ağır basması
E) Psikoloji, psikiyatri gibi bilimlerin verilerinden yararlanılması
4. Tarık Buğra (I) Kurtuluş Savaşı’na bir kasabadan baktığı “Küçük Ağa”(II)da yakın tarihe farklı bir yorum getirir. “Küçük Ağa Ankara’da”(III) adlı romanında önceki romanının devamını yazar. “İbiş’in Rüyası”nda(IV) ortaoyuncusu Naşit’in hayatını romanlaştırır. “Devlet Ana”da(V) Osmanlı Devleti’nin kuruluşunu hikâye eder.
Yukarıda numaralı yerlerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
5. Aşağıdakilerin hangisinde, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın roman ve hikâye yazarlığıyla ilgili olarak verilen bilgi yanlıştır?
A) Eserlerinin çekirdeğinde eski ile yeninin çekişmesi ve bu çekişmeye getirilebilecek çözüm arayışı bulunur.
B)
Bergsoncu bir görüşle fiziksel-tarihsel zamanın karşısına tinsel
zamanı çıkarmış ve olguculuğa karşı sezgiciliği savunmuştur.
C)
Roman kahramanlarını genellikle doğaya, eşyaya ve kişilere güzellik
duygusuyla bakan, dış dünyayı estetik açıdan değerlendiren kişiler
olarak betimlemiştir.
D)Toplumsal
sorunları kurmaca dünyanın mantığı ve imkânları ölçüsünde eserlerine
yansıtarak toplumu ve topluma yön veren yönetim kadrosunu
sorgulamıştır.
E)
Tüm sanatına hâkim olan “geçmiş zamanı yakalama” arzusu ve bunun somut
şekli olan “rüya” kavramı, romanlarında da önemli bir motiftir.
6. Peyami Safa, Doğu-Batı sorunsalını alt katmana çektiği —- adlı romanında ruh-madde karşıtlığını tartışır, rasyonalizme (akılcılığa) karşı spiritüalizmi (ruhçuluğu) öne çıkarır, mistik bir inanışla bilimin hiçbir zaman parapsikolojinin yerini tutamayacağı görüşünü savunur.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Sözde Kızlar
B) Matmazel Noraliya’nın Koltuğu
C) Fatih-Harbiye
D) Biz İnsanlar
E) Bir Akşamdı
7. Aşağıdakilerden hangisinde, Peyami Safa’nın özelikleriyle ilgili olarak verilen bilgi doğru değildir?
A)
İlk romanlarında olaylara ağırlık vermiş; 9. Hariciye Koğuşu, Bir
Tereddüdün Romanı gibi daha sonraki eserlerinde olayları arka plana
itip ruh çözümlemelerine yönelmiştir.
B)
Birinci Dünya Savaşı’nın ve Mütareke Döneminin toplum düzeni ve birey
ahlakı üzerindeki yıkıcı etkileri, birçok eserinin temelini
oluşturmuştur.
C)
Şüphe ve tereddüt, mistisizme yöneldiği son romanlarına kadar, birçok
romanında düşkünlük gösterdiği temalardan biri olmuştur.
D)
İlk romanlarında 19. yüzyıl realist ve natüralistlerinin etkisinde
kalmış; bireyin iç dünyasına ağırlık verdiği romanlarında ise Proust,
Gide, Dostoyevski, Oscar Wilde gibi yazarlardan yararlanmıştır.
E)
Köy ve kasaba insanının toplumsal hayatından çok bireysel hayatı
üzerinde durmuş, edebiyatımızda bu yönelişin öncülerinden olmuştur.
8.
|
I. Grup
|
II. Grup
|
I.
|
Mahur Beste
|
Cevat Şakir Kabaağaç
|
II.
|
Mesihpaşa İmamı
|
Mustafa Kutlu
|
III.
|
Yoksulluk İçimizde
|
Samiha Ayverdi
|
IV
|
Biz İnsanlar
|
Ahmet Hamdi Tanpınar
|
V
|
Aganta Burina Burinata
|
|
Yukarıda l. grupta verilen romanlardan hangisi, II. grupta verilen yazarlardan birine ait değildir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V
9. Roman, iki uygarlık arasında bocalayan toplumumuzun yanlış tutumlarını, davranışlarını, saçmalıklarını ironik bir biçimde eleştirmektedir. Olaylar, çocukluğu Abdülhamit döneminde geçen, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerini de yaşayan Hayri İrdal’ın ağzından anlatılmıştır. Romanda baştan sona kadar realitenin dışında yaşayan insanların abes (saçma) hayatı ele alınmıştır.
Bu parçada sözü edilen roman, aşağıdakilerin hangisidir?
B) Üç İstanbul
C) Saatleri Ayarlama Enstitüsü
10. Bu romanda yazar, üstat kabul ettiği Marcel Proust’un “Geçmiş Zamanın Peşinde” romanına bir gönderme yapmış gibidir. Romanın kahramanı, iş projesi üretmeyi iş edinmiş bir adamdır. Ancak bu projeleri gerçekleştirecek sermaye sahibi birini bulamaz, bulduğunda da derdini anlatamaz. O, bu projeler yüzünden Dışişleri’ndeki görevinden ayrılmış; böylece bütün zamanını düşsel bir şirketi yönetmekle, böyle bir şirket varmış gibi yazışmalarla geçirmektedir. Bunun için kirasını zor ödediği bir bürosu bile vardır.
Parçada değinilen roman, aşağıdakilerin hangisidir?
A) Fahim Bey ve Biz B) Üç İstanbul
C) Avare Yıllar D) Orta Direk
E) Sokaktaki Adam
11. —, bir ruh çözümlemesi romanıdır. Yazar gözlemlerini bilinenden bilinmeyene, bilinçten bilinçaltına doğru uzatarak insan ruhunun en karanlık köşelerini bilinç üstüne çıkarmaya çalışmış, bunda da üstün bir başarıya ulaşmıştır. Edebiyat-ı Cedide romanında uzun uzun anlatmalar, birçok benzetmeler ve tasvirlerle varılan sonuca —, hiçbir özentiye kapılmadan, gereksiz ayrıntılara dalmadan, yapmacıksız, yalın birkaç cümleyle varmıştır. Eser, bu türdeki romanlarda olduğu gibi, çok basit bir olay üzerine kurulmuş, olayların anlatılmasına değil, olayların insan üzerindeki etkilerinin belirtilmesine önem verilmiştir. Romanın kahramanının çektiği hastalık, yazarın, çocukluğunda geçirmiş olduğu hastalığa benzemektedir. Bu bakımdan roman —- bir nitelik göstermektedir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Eylül - Mehmet Rauf - psikolojik
B) Bir Tereddüdün Romanı - Peyami Safa - psikolojik
C) 9. Hariciye Koğuşu - Peyami Safa - otobiyografik
D) Huzur - Ahmet Hamdi Tanpınar - otobiyografik
E) Saatleri Ayarlama Enstitüsü - Ahmet Hamdi Tanpınar – ironik
12. Bir eleştirmenimizin Türkçede okuduğum en güzel aşk romanı dediği —-, dört bölümdür ve her bölüm romanın belli başlı kahramanlarından birinin adını taşır: İhsan, Nuran, Suat, Mümtaz. Aslında —-, bu romanda gizli bir kahraman daha yaratmıştır. Mümtaz, Nuran’a olduğu kadar İstanbul’a da âşıktır ve romanda İstanbul, sadece bir güzel şehir, roman kişilerinin içinde yaşadığı bir çevre değildir; başlı başına bir roman kişisidir, bir sevgilidir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri sırasıyla getirilmelidir?
A) Siyah Kehribar - Tarık Buğra
B) Yalnızız - Peyami Safa
C) Çamlıca’daki Eniştemiz - Abdülhak Şinasi Hisar
D) Üç İstanbul - Mithat Cemal Kuntay
E) Huzur - Ahmet Hamdi Tanpınar
13. Mualla Hanım, okuduğu romanın yazarıyla tanışır ve onun evlenme teklifi üzerinde tereddütte kalır. Bu arada yazarın karşısına Vildan adında bir kadın çıkar. Bu, İtalya’daki kocasından kaçıp İstanbul’a gelen, Pirandello’dan çeviriler yapan, çocuk doğurmak ve evi yönetmek gibi kadınlık görevlerini unutup erkeklerle yarışan, içki içen, kumar oynayan, felsefe tartışmaları yapan, kadınlıkla erkeklik rolleri arasında ikilemde kalan bir kadındır. Yazar kendisi gibi bohem bir hayat süren bu kadınla bir süre ilgilenir; ancak günün birinde Vildan ortalıktan kaybolur.
Bu parçada özeti verilen roman, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bir Tereddüdün Romanı
B) Sahnenin Dışındakiler
C) Matmazel Noraliya’nın Koltuğu
E) İbrahim Efendi Konağı
14. Bireyin iç dünyasını esas alan yapıtlarla ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) “Bunalım edebiyat’ı denilen çizgiyi oluşturan bu eserler, genellikle II. Dünya Savaşı yıllarından itibaren yazılmıştır.
B) Bu eserlerin yazılmasında Flaubert, Stainbeck, Hemingway gibi yazarlar örnek alınmıştır.
C) Olay örgüsünün az sayıda olaydan oluştuğu, olayların akışında yavaşlık ve durgunluğun egemen olduğu eserlerdir.
D) Bu eserlerde kahramanların iç dünyalarını açıklamak için sık sık psikolojik çözümlemeler yapılmıştır.
E)
İç sıkıntısı, yalnızlık, yabancılaşma, kendini sorgulama, intihar,
delilik, ruhsal rahatsızlıklar, kozmik âlem, toplumla hesaplaşma gibi
konular bu eserlerin konu alanını oluşturur.
15. Aşağıdakilerden hangisi modernizmi esas alan yapıtlarda var olan özelliklerden biri değildir?
A) Geleneksel olanı yeni olana tabi kılma tavrı
B) Toplumdaki düzensizliği ve sosyal çatışmaları ele alma
C) Şeylerin göründükleri gibi olmadığı anlayışı
D) Yerleşik uzlaşımlara, modern toplumun vasatilik ve bayağılığına isyan
E) Alegorik anlatımdan, çağrışımdan şiirsel söyleyişten yararlanma
16. (I) Modernizmi esas alan romanlarda güç anlaşılır, karmaşık bir kurgu, yapı ve dil vardır. (II) Bu metinlerde kurmaca kavramı öne çıkar ve anlatılanların bir kurmaca olduğu konusunda okuyucuya uyarılarda bulunulur. (III) Çoğu metinde anlatının kahramanı adeta silinir ve Fehmi K., Beyaz Mantolu Adam, Bay K. gibi kısaltılmış rumuzlarla kendisinden söz edilir. (IV) Anlatıcı, büyük ölçüde birey bilinciyle kendi “ben’ini öne çıkarır. (V) Bu tür metinlerde okurun merak duygusundan yararlanma isteği son derecede belirgindir.
Bu parçadaki numaralı cümlelerden hangisinde modernizmi esas alan eserlerin özellikleriyle ilgili olarak yanlış bilgi verilmiştir?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
17. 3. Aşağıdakilerden hangisinde modernist eserler veren sanatçılar birlikte verilmiştir?
A) Haldun Taner - Bilge Karasu - Ferit Edgü
B) Orhan Pamuk - Oğuz Atay - Kemal Tahir
C) Attila İlhan - Haşan Ali Topbaş - Fakir Bay- kurt
D) Adalet Ağaoğlu - Pınar Kür - Halide Nusret Zorlutuna
E) Nezihe Meriç - Leyla Erbil - Samiha Ayverdi
18.
|
I. Grup
|
II. Grup
|
I.
|
Ruh Üşümesi
|
Orhan Pamuk
|
II.
|
Kimse
|
Nezihe Meriç
|
III
|
Buzul Çağının Virüsü
|
Ferit Edgü
|
IV
|
Korsan Çıkmazı
|
Vüsat O. Bener
|
V.
|
Beyaz Kale
|
|
Yukarıda I. grupta verilen romanlardan hangisi, II. grupta verilen yazarlardan birine ait değildir?
A) I B) II C) III D)IV E) V
19. Cumhuriyet Dönemi edebiyatında modernizmi esas alan yapıtların yazılmasında etkisi görülen yazarlar arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Franz Kafka B) Jean Paul Sartre
C) Charles Dickens D) Albert Camus
E) Friedrich Nietzsche
20. Aşağıdakilerden hangisi modernizmi esas alan eserlerden biri değildir?
A) Tehlikeli Oyunlar B) Ölmeye Yatmak
C) Benim Adım Kırmızı D) Yorgun Savaşçı
E) Aylak Adam
21. Gerçek anlamda modernist/postmodernist açılımlar Türk edebiyatında yetmişli yıllarda kendini göstermeye başlar. Batılı romancının 1900’lerin ilk on yıllarında estetik düzlemde gerçekleştirdiği yenilikleri, Türk romancısı ilk kez yetmişli yıllarda metnine taşır. Ellili ve altmışlı yılların —- sorunlara çözüm arayan yaklaşımı, yetmişli yıllarda ortaya çıkan kimi metinlerde yerini daha — eğilimlere bırakmaya başlar. Somut gerçeği anlatan yansıtmacı sanat anlayışının gelenekselleştiği bir edebiyat ortamının romancısı, — yaşantıyı estetik düzlemde dile getirmenin yollarını aramaya başlar.
Bu parçadaki boşluklara aşağıdakilerden hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
A) bireysel - nesnel ve toplumcu - somut
B) ulusal - evrensel ve modern - küresel
C) psikolojik - sosyal ve dışa dönük - yöresel
D) toplumsal - öznel ve bireyci - soyut
E) evrensel - ulusal ve yöresel – toplumsal
22. Edebiyatımızda modernist romanın öncüsü olan ……. 1972’de o güne değin Türk edebiyatında kurgu ve biçim özellikleri açısından görülmemiş bir romanla ortaya çıkar. Kronolojik anlatımın montaj kalıplarıyla delindiği, iç ve dış dünyalar arasındaki sınırların silindiği, farklı varlık alanlarındaki gerçekliklerin farklı biçim ve anlatım öğeleri aracılığıyla çok katmanlı bir yapı içinde verildiği —- adlı bu alışılmamış roman, James Joyce’un, modernizmin kült-romanı Ulysses’inden izler taşır.
Bu parçadaki boşluklara aşağıdakilerden hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Haldun Taner - On İkiye Bir Var
B) Adalet Ağaoğlu - Fikrimin İnce Gülü
C) Oğuz Atay - Tutunamayanlar
D) Orhan Pamuk - Yeni Hayat
E) Sait Faik Abasıyanık - Lüzumsuz Adam
23. Aşağıdakilerden hangisi modernizmi esas alan eserlerden biri değildir?
A) Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı
B) Sancho’nun Sabah Yürüyüşü
C) Alemdağ’da Var Bir Yılan
D) Göl İnsanları
E) Hadi Gidelim
24. — 1973’te yayımladığı — adlı romanında neden-sonuç ilişkisinin yok edildiği bir ortamda, kahramanı Zebercet aracılığıyla yalnızlık, yabancılaşma ve iletişimsizlik gibi, 20. yüzyıl insanının evrensel sorunsallarını odağa alır. Yazar, tek bir düzlemde anlamlandırılması olanaksız olan bu absürd metinde, anlam boşluklarını doldurmayı okuruna bırakır. Joyce’den çok Kafka’ya yakın bir çizgide, modernist romanın Türk edebiyatındaki kilometre taşlarından biridir bu yapıt.
Bu parçadaki boşluklara aşağıdakilerden hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Adalet Ağaoğlu - Bir Düğün Gecesi
B) Rasim Özdenören - Gül Yetiştiren Adam
C) Bilge Karasu - Göçmüş Kediler Bahçesi
D) Orhan Pamuk - Masumiyet Müzesi
E) Yusuf Atılgan - Anayurt Oteli
25. Aşağıdakilerden hangisi modernizmi esas alan yapıtlarda işlenen temalardan biri değildir?
A) Bireysellik ve bireyin kozmik yalnızlığı
B) Doğu - Batı ikilemi ve yanlış Batılılaşma
C) Geleneğe baş kaldırış, toplumdan kaçış
D) Bireyin bunalımları ve toplumla çatışması
E) insanın karmaşık bir varlık olduğu düşüncesi
26. 1980’li yılların en önemli edebiyat olaylarından birini; karizmatik kimliği, medyatik yaklaşımları ve romanlarının dünya edebiyat piyasasındaki yankı uyandıran çevirileriyle — oluşturur. Türk romanında bir fenomen sayılan bu yazarın modernist ve postmodernist eğilimlerin birbirine harmanlandığı romanları, üstkurmaca tekniğiyle oluşturulmuş, metinlerarası düzlemde soluk alan metinlerdir. Tarihin, mistisizmin, toplumsal sorunların, iç dünya yolculuklarının, özgün ve alışılmamış kurgularda yaşam bulduğu bu metinler, Türk edebiyat ortamında sert tepkilerle karşılaşır. Ancak yazar çizgisini değiştirmeden art arda yayımladığı romanlarıyla büyük bir başarıya ulaşır ve Nobel Ödülü’ne layık görülür.
Bu parçadaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Bilge Karasu B) Selim İleri
C) Yaşar Kemal D) Orhan Pamuk
E) Adalet Ağaoğlu
27. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)
Latife Tekin, “Sevgili Arsız Ölüm” adlı romanında gerçek ile büyü ya
da doğa ile doğaüstünün iç içe yaşandığı bir dünyayı anlatır.
B) Ferit Edgü, “Hakkâri’de Bir Mevsim”de, “Düş, gerçeğin ta kendisidir.” cümlesiyle özetlediği edebiyat anlayışını yansıtır.
C)
“Beyaz Kale", Orhan Pamuk’un, 17. yüzyılda korsanlara esir düşen bir
Venedikli ile onu satın alan bir Osmanlı Türk’ünün hikâyesini
anlattığı romanıdır.
D)
Hilmi Yavuz’un “Fehmi K.’nın Acayip Serüvenleri” başlıklı romanı Türk
postmodernist edebiyatının en çarpıcı örneklerindendir.
E)
Adalet Ağaoğlu baştan sona iç konuşma tekniğiyle yazdığı “Bir Cinayet
Romanı” adlı eseriyle modern romanın önemli bir örneğini vermiştir.
28. Eserin hemen başlarında, romanın adı olan — ile Mesnevi ve özellikle Hüsn ü Aşk arasında birtakım bağlar kurulacağını, okur, Galip ve Celâl adlarındaki kahramanlarla karşılaştığında değilse de apartmanın adının “Şehrikalp” olduğunu öğrendiği zaman tahmin edebilir. Çünkü Orhan Pamuk, apartmana verdiği Şehrikalp adıyla Şeyh Galip’in Hüsn ü Aşk’ındaki “Diyar-ı Kalp”e açık bir gönderme yapmaktadır. Romanın geri kalan kısmı, yazarın, Celâl karakteriyle Mevlâna Celâleddin Rumî arasında ve Galip karakteriyle Şeyh Galip arasında çağrışımlar uyandırmak istediğine kuşku bırakmaz.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Sessiz Ev
B) Kara Kitap
C) Cevdet Bey ve Oğulları
D) Benim Adım Kırmızı
E) Yeni Hayat
29. —, “Bir gün bir roman okudum ve hayatım değişti.” cümlesiyle başladığı —- adlı romanında, okuduğu kitabın vaat ettiği hayatı bulmak amacıyla İstanbul’dan ayrılıp bitip tükenmeyen otobüs yolculuklarıyla bu hayatı arayan bir gencin öyküsünü anlatır.
Bu parçadaki boşluklara aşağıdakilerden hangisinde verilenler getirilmelidir?
A) Üç Beş Kişi - Adalet Ağaoğlu
B) Arzu Sapağında İnecek Var - Nazlı Eray
C) Yeni Hayat - Orhan Pamuk
D) Tehlikeli Oyunlar - Oğuz Atay
Fena Halde Leman - Attila İlhan
30. Cumhuriyet Dönemi tiyatrosuyla ilgili olarak aşağıdakilerin hangisinde verilen bilgi doğru değildir?
A) Tiyatro sanatı, Cumhuriyet Döneminde çağdaş uygarlığın bir gereği olarak saygınlık kazanmış ve toplumu eğitici işlevi dikkate alınarak devletçe desteklenmiştir.
B) Oyunculuk eğitimi veren ilk kurum olan Devlet Konservatuvarı Cumhuriyet Döneminde açılmıştır.
C) 1930’lu ve 40’lı yıllarda faaliyet gösteren halkevlerinde tiyatro çalışmalarına geniş yer verilmiş; tanınmış yazarlara halkevleri sahnelerinde oynanmak üzere oyunlar yazdırılmıştır.
D) 1934’te Darülbedayi’nin devamı olarak kurulan İstanbul Şehir Tiyatrosu ve 1949’da kurulan Devlet Tiyatrosu, Türk tiyatrosunun ve oyun yazarlığının gelişmesinde büyük rol oynamıştır.
E) Cumhuriyet Döneminde uzun yıllar özel tiyatrolara izin verilmemiş; Dostlar Tiyatrosu, Dormen Tiyatrosu, Kenterler, Ankara Sanat Tiyatrosu gibi özel tiyatro toplulukları ancak 1980’den sonra görülmüştür.
CEVAPLAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.