1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "bakmak" sözcüğü, "ilgilenmek" anlamıyla kullanılmıştır?
A) Bu dost yüze, umut dolu gözlerle, bir süre baktı.
B) Çocukları, hasta olan annelerine yıllarca baktılar.
C) Yeni ayakkabılarına sık sık hevesle bakıyordu.
D) Onun şu an hangi filme baktığını merak ediyorum.
E) Bu yıldızlı gecede gökyüzüne bakmak çok keyifliydi.
2. Bir sözcüğün temel anlama bağlı olarak kazandığı yeni anlama "yan anlam" denir.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözcük yan anlamda kullanılmamıştır?
A) Bu dağ başındaki patikalarda yolunu bir türlü bulamıyordu.
B) Yazın dondurmayı fazla yiyince hastalanıp ateşi yükseldi.
C) Çantası çok ağır olduğundan taşımakta çok zorlanıyordu.
D) Kapının ağzında bu saate kadar senin gelmeni beklemiş.
E) Üzerine çıktığı sandalyenin ayağı kınlınca yere düştü.
3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözcüğün cümleye kattığı anlam diğerlerinden farklıdır?
A) Evin camları rüzgarın etkisiyle aniden kapandı.
B) Bu tartışmayı bir an önce sona erdirmek istedi.
C) Sinemadan çıktıktan sonra birden onunla karşılaştık.
D) Polisler ansızın içeri girerek tüm sessizliği bozdu.
E) Rakip takım beklenmedik bir anda beraberlik golünü buldu.
4. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisinin sesteşi yoktur?
A) Ağaçtan küçük bir dal kırıldı.
B) Bu çocuğa bu kadar yüz verme demiştim.
C) Dün çok güzel bir düş kurmuştum.
D) Bir bardak su daha iç lütfen.
E) Herkes gidince tek başına kaldı.
5. I. Seni kesinlikle buradan götürmeliyim.
II. Bu filmi en kısa zamanda seyretmelisin.
III. Defterlerimi mutlaka bulmam gerek.
IV. Elbet günün birinde seninle karşılaşırız.
Yukarıdaki cümlelerde geçen altı çizili sözcüklerden hangi ikisi yakın anlamlıdır?
A) I. ve II. B) II. ve III. C) I. ve III.
D) II. ve IV. E) III. ve IV
6. I. Dağ dumansız, insan hatasız olmaz.
II. Birlikten kuvvet doğar.
III. Göz görmeyince gönül katlanır.
IV. Yalnız taş duvar olmaz.
V. Altın yere düşmekle pul olmaz.
Yukarıdaki atasözlerinden hangi ikisi anlam bakımından birbirine en yakındır?
A) l.ve II. B) ll.ve V. C) I. ve III.
D) II. ve IV. E) IV. ve V.
7. Kişisel kavgalarımı eleştirilerime karıştırmadım hiçbir zaman. Aleyhimde konuşanların bile kitaplarını tarafsız bir tutumla ele aldım. Çünkü kitap, çıktıktan sonra sanatçısıyla göbek bağını keser. Bu yüzden de benim için eser önemli, sanatçı değil.
Bu parçadaki altı çizili sözün parçaya kattığı anlam, aşağıdakilerden hangisinde vardır?
A) Değerlendirdiğim yapıtların yazın ortamına aykırı durmamasına dikkat ederim.
B) Gençlik yıllarımda yazdığım şiirlerle hiçbir ilgim yok artık.
C) Kısır tartışmalar içinde yolunu kaybeden ve edebiyatla ilgisi olmayan çok eleştirmen var.
D) Yan tutma, bir eleştirmenin eleştirmenliğini bitirdiği andır.
E) Sanatsal niteliğini beğendiğim yazın adamlarıyla aramda bir bağ kuruluyor.
8. Bugünlerde senin gibi iyi insanlar bir elin parmaklarını geçmez.
Bu cümlede geçen "bir elin parmaklarını geçmez" deyimiyle anlatılmak istenen aşağıdakilerin hangisidir?
A) Eşine az rastlanır.
B) Herkes tarafından bilinir.
C) Toplumda benzeri çoktur.
D) Çevresinde kendini belli eder.
E) Yaptıkları göze batmaz.
9. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "amaç" anlamı bulunmaktadır?
A) Ana binaya gitmek için bahçeyi geçmelisin.
B) Grip olduğu için iki gün evden dışarı çıkamadı.
C) Sabah uyuyakaldığından işe hep geç kalırdı.
D) Henüz yeni olduğundan pek bir şey bilmiyor.
E) Adres bilmediği için birisinden yol tarifi aldı.
10. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "eşitlik" anlamı yoktur?
A) Dünkü maçta iki takım da sahadan golsüz ayrıldı.
B) Elindeki çikolatayı arkadaşıyla kardeş payı yaptı.
C) Sınıftaki her grupta beş öğrenci bulunuyordu.
D) Çocukların tabağına üçer köfte koymuştum.
E) Paranın üçte birini ben aldım, gerisini dört kişi paylaştı.
11. (I) "Çıkmaz Sokak", yazarının birçok açıdan yetkinliğini ortaya koyduğu bir romandır. (II) İlginç kurgusuyla, Osman Aktaş'ın her zamanki çekici anlatımıyla oluşturduğu iyi bir eserdir. (III) Eserin içeriği gerçekten de göz doyurucu niteliktedir. (IV) Ancak yazarın kullandığı cümleler uzun eserin güzelliğine bir nazar boncuğu ekliyor. (V) Buna rağmen herkes tarafından beğenilerek okunan bir roman olduğunu söylemek zorundayım.
Bu parçada numaralı cümlelerden hangisinde yazarın eseriyle ilgili olumsuz bir eleştiri söz konusudur?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
12. Sokağın dili, şairin şiirlerini yazdığı dil olmalı; ama şair bu dili kendine has bir anlatımla aktarmayı da bilmelidir.
Aşağıdakilerden hangisi bu cümleye anlamca en yakındır?
A) Şair, konuları halktan kopuk bir edebiyatla uğraşmamalı, konuları toplumun sıkıntılarından seçmelidir.
B) Halkın sorunlarına duyarsız bir şair, hiçbir dönemde sevilmemiş ve kalıcı olamamış bir şair olarak anılır.
C) Her şair mutlaka kendi dilini oluşturmalı ve bunu eserlerine bir şekilde yansıtmalıdır.
D) Şairin her sözü halkın sözcüklerinden çıkmalı, ancak bu özgün bir söyleşiye mutlaka kavuşmalı.
E) Şair geniş bir okuyucu kitlesine ulaşmayı amaç edinmeli, bunu da onlardan söz ederek sağlamalıdır.
13. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin anlatımı nesnel bir nitelik taşımaktadır?
A) Eserlerinin içeriğine söylenecek tek söz: Mükemmel!
B) Bu alanda ortaya konan eserler pek de kayda değer değil.
C) Virgül dergisi bu ay 100 sayfalık bir şiir eki hazırlamış.
D) Dergilerdeki eleştiri yazılan bana göre yanlı ve faydasız.
E) Konuyla ilgili çıkan son eser, büyük etki yaratacak nitelikteydi.
14. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde üslupla ilgili bir özelliğe değinilmemiştir?
A) Son eserinde bir Osmanlı köyünde yaşanan gerçekleri anlatmıştı.
B) Eserindeki kahramanların diyalogları oldukça sade ve akıcı bir şekilde verilmiş.
C) Bazı kelimeleri yerli yersiz kullanması dilini anlaşılmaz hale getirmiş.
D) Akılda kalan ifadelerle aktardığı betimlemeleri sanki zihinde varlığını sürdürüyor.
E) Seçtiği dil ve anlatım Türkçenin akıcı, hoş ve sade kelimelerini bize gösteriyordu.
15. Nasıl abur cubur yiyen, mide fesadına uğrarsa; eline geçen her kitabı rastgele, seçmeden ve sindirmeden okuyan kimse de aynı duruma düşer. Gereksinim dışında, okumaktan beklenen asıl şey aklın işlemesi, duyguların incelip, olgunlaşmasıdır. Okuma; kendimizi, çevremizi, toplumda ve evrendeki yerimizi kavramaya yönelik bir etkinliktir. Bunu sağlamayacak kitap, insanla gerçek hayat arasına duvar örmekten öte gidemez. Bu nedenle kitaplar bizi insana, doğaya, ışığa götürdükleri ölçüde yararlı ve değerlidir. Kitap seçerken bunu asla göz ardı etmemeliyiz.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisinden yararlanılmamıştır?
A) Karşılaştırma B) Benzetme
C) Tanımlama D) Alıntı yapma
E) Açıklama
16. Reşat Nuri Güntekin'in yapıtlarındaki kahramanların yelpazesi çok geniştir ve toplumun her kesiminden kişileri içermektedir. Reşat Nuri'yi okuyanlar sayfaların, satırların içinde kaybolurlar. Farkına varmadan bir yaşamın içine girer ve onu yaşadıklarını sanırlar. Bu, eserlerinin yaşamın içinden gelen bir güçle çarpıcı ve sürükleyici olmasındandır. Anlatımındaki duyarlılık ve canlılık bir anda ruhumuzu sarar. Bizi en duygulu zamanımızda bile gülmeye zorunlu kılan bir mizah gücüne sahiptir.
Yukarıdaki parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır?
A) Öyküleyici anlatım B) Tartışmacı anlatım C) Açıklayıcı anlatım D) Mizahi anlatım
E) Destansı anlatım
17. Bir şeyler öğrenmek için roman veya şiir okunduğunu j sanmıyorum. Sanatçı bir şeyler öğretmek, bazı doğruları göstermek amacıyla yazmamıştır ki eseri, okuyucu öğrenmek için okusun! Fikir esen ile sanat eserinin ayrıldığı nokta işte burada gizli. Kısa hayatında insanın edindiği tecrübeler çok azdır. Fikir eserleri insanlara bilmedikleri tecrübeleri göstermek, bir nevi öğretmek
için vardır, sanat eseri ise öğretmez, yalnızca yaşatır. Çünkü sanat eseri, hazırlayan kişinin zevkleriyle kağıda geçmiş, insana bu zevki yaşatmayı amaçlamıştır.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır? ,
A) Tartışmacı anlatım
B) Fantastik anlatım
C) Betimleyici anlatım
D) Öyküleyici anlatım
E) Coşku ve heyecana bağlı anlatım
18. Romanda milli unsurlardan yola çıkarak evrensel bir kimliğe ulaşan romancılardan biri Cengiz Aytmatov'dur. Kırgız bozkırlarında koşan bütün atlar Aytmatov'un romanlarında soluklanır. Taibatla iç içe olan insanı, bazen bir kurdun bazen de bir atın gözüyle anlatır. Gülsarı isimli romanı bu duyguları yaşatan iyi romanlarından biridir. Roman okuyucusu bu eserde tabiatı sevme, onu hissetme duygusunu tadar. Aytmatov sayesinde insan, tabiatın verdiği bu duygulan tekrar tekrar keşfeder.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangileri ağır basmaktadır?
A) Açıklama - örnekleme
B) Betimleme - öyküleme
C) Açıklama - tartışma
D) Tartışma - örnekleme
E) Betimleme - benzetme
19. Uyur uyanık, karşı evin kırık dökük damındaki boz renkli güvercinleri seyrediyorum günlerce. Güvercinlerden çok şey öğreniyorum. Kitaplarda bulamayacağım şeyler... Kendi içlerinde bir millet gibi, birbirine egemen olmaya çalışanlar, direnenler, kaçanlar, boyun eğenler... Burada günler birer yıl gibi geçmek bilmiyor. Akşama kadar İstanbul Radyosunu dinliyorum. Anlatımını bilmeden "Ey bût-i nev-edâ" şarkısını ezberliyorum, dinleye dinleye. O ağır şarkı pek hoşuma gidiyor, nedense. Koronun ve çalgıların o özgün tınısı büyülüyor belki de.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi yoktur?
A) Benzetmelerden yararlanma
B) Abartılı ifadelere yer verme
C) Öyküleyici bir anlatım kullanma
D) Betimleyici öğeler kullanma
E) Karşılaştırmalara yer verme
20. Dünyanın başka hiçbir şehrinde görülmemiş bir şekilde iki kıtaya birden yayılan İstanbul'da birbirinden apayrı iki sabah aynı anda doğar. Asya'da renkli bir gündüz, Avrupa'da ise bir gelin gibi parlak ve ışıklı bir sabah... Boğaziçi'ni tepeden tırnağa bir imparatorluk rengine boyayan kızıllar günün ilk ışıklarını yansıtmaya başlarken, asırlık iskelelerden beyaz vapurlar kalkar. İki kıtaya yayılmış, üç imparatorluğa başkent olmuş, yedi tepe üstündeki büyülü şehir İstanbul, sabahla birlikte bütün bu güzelliklerin sadece bir kısmını yavaşça göstermeye başlar.
Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi ağır basmaktadır?
A) Öyküleyici anlatım
B) Betimleyici anlatım
C) Tartışmacı anlatım
D) Açıklayıcı anlatım
E) Düşsel (fantastik) anlatım
21. Yayıncılığın en zor türü sayılabilecek ansiklopedi alanında faaliyet göstermenin ne gibi imkânlar gerektirdiği, ne tür güçlüklerinin bulunduğu bilinmektedir. Yayınına başladığımız Sosyal Bilimler Ansiklopedisi'nin hazırlanmasında Türkçede sahasında ilk olma özelliğinden kaynaklanan diğer bazı güçlüklerle de karşılaşılmıştır. Zira her ne kadar felsefe, sosyoloji, ekonomi ile ilgili eserler bulunsa da bu eserler, sadece belli bir alan ile ilgili yazılmaları, ansiklopedi tekniğinden uzak olarak hazırlanmaları, eserin bütününde tek bir kişinin şahsî yorum ve tahlilinin hakim olması, objektiflikten uzak olmaları gibi hususları bulundurmaktadır. Bundan ötürü Sosyal Bilimler Ansiklopedisi'nin muhteva ve sunuş açısından sahasında ilk olduğu söylenilebilir.
Bu parçanın anlatımında aşağıdaki düşünceyi geliştirme yollarından hangisi kullanılmıştır?
A) Örnekleme
B) Sayısal verilerden yararlanma
C) Karşılaştırma
D) Benzetme
E) Tanık gösterme
22. Bir devletin örgütlenmesini, siyasal organlarını, bu organların işleyişini, yönetenlerle yönetilenlerin sahip oldukları temel hak ve özgürlükleri düzenleyen temel yasalara anayasa denir. Bir devletin anayasası, o devletin kendisine göre yönetildiği kural ve ilkelerin bir araya toplanmasından meydana gelir. Modern ulus-devle-tin anayasası üç belli başlı unsuru ihtiva eder: O devletin temel kurumlarını ve kurumlar arasındaki ilişkileri resmileştirmek, hükümet gücünün ülke üzerinde dağılımını ve hakimiyet kurallarını sağlamak, vatandaşların, hükümet kurumlarına katılma hakkı da dahil olmak üzere temel hak ve ödevlerini belirlemek.
Bu parçanın anlatımında aşağıda verilenlerin hangilerinden yararlanılmıştır?
A) Açıklama - İlişki kurma
B) Betimleme - Örnekleme
C) Tartışma - Benzetme
D) Açıklama - Tanımlama
E) Tartışma - Tanık gösterme
23. Toplum hayatımıza dikkatle bakarsak şunu görürüz: Hayat pahalandıkça lükse ve eğlenceye karşı rağbet artıyor. Bu halimize bakarsak, mali durumumuzdan haberi olmayan bir yabancı Taksim'den Nişantaşı'na şöyle bir dolaşsa, oradaki insanların bu lüks ve para harcama tutkusunu görse şöyle düşünür: "Bu memlekette para pek bol ve hayat çok ucuz galiba." Fakat bu yabancı pazarda bir kilo domatesin iki lira gibi yüksek bir fiyata satıldığını görse şaşırıp kalacaktır. Türkiye'de herkesin birer milyoner olduğuna hükmetmekten başka bir çaresi kalmayacaktır. Üstüne üstlük bir de asgari ücretle beş kişilik bir aile geçindiren kahramanlar olduğunu öğrenince herhalde diyecek söz bulamayacaktır. -—
Yukarıdaki parçanın sonuna düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi en uygun olur?
A) Kısacası insanları ne kadar da saygılı ve misafirperver bir ülke diye düşünmek bu yabancı için en doğru şey olacaktır.
B) Ancak yaşadığımız hayatın cebimizdeki paraya göre olmadığını söylemek hiç de yanlış olmayacaktır.
C) En sonunda gerçekten de çok rahat bir hayat pahalılığından şikâyet etmeyi bırakmalıyız.
D) Bu toplum çok savurgan ve elindekilerin değerini bilmiyor, diye düşünenleri bu fikirlerinden vazgeçirecektir.
E) Hayatımızın kıymetini yalnızca harcadığımız parayla ölçmenin ne kadar yanlış olduğunu geç de olsa anlayacağız.
24. (I) Osmanlı donanması, 16. yüzyıldan 19. yüzyılın ortalarına kadar her yıl bahar aylarında Beşiktaş Limanı'ndan sefere çıkardı. (II) Dev cüsseli kalyonlar, kadırgalar sefer öncesi limana demirleyip birkaç gün bu limanda kalırdı. (III) Daha sonra törenlerle sefere uğurlanırdı. (IV) Osmanlı denizciliğinde bir gelenek haline gelen bu törenler, Beşiktaş'ın deniz tarihinde ayrıcalıklı bir yere sahip olmasını sağlamıştı. (V) Denizciliğin kalbi Beşiktaş, bugün yine denizcilik tarihinin en önemli eserlerini göğsünde saklıyor. (VI) Türkiye'nin ilk ve tek Deniz Müzesi'nin 1961'den beri Beşiktaş'a varlığını sürdürmesi denizcilik tarihi açısından büyük anlam taşıyor.
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istenirse ikinci paragraf numaralı cümlelerden hangisiyle başlar?
A) II. B) III. C) IV. D) V. E) VI.
25. Kalite ve performans çıtasını her geçen gün yükselten Türk Hava Yolları, Avrupa'nın en hızlı büyüyen ve en güvenli havayolu konumuna ulaşmıştır. Basanlarımızın yansımalarını dünyanın önde gelen basın yayın kuruluşlarında yer alan haberlerde de görmekteyiz. Örneğin yabancı basının önemli dergilerinden birinde yayımlanan haberde Türk Hava Yolları'nın son yıllardaki hızlı büyümesi, bütün uygulama alanlarındaki birincilikleri hatırlatılarak, yakında dünyanın en büyük küresel havayolları arasına gireceği belirtiliyor. Yazılanlar, geçen seneki en dakik, en güvenli, en az bagaj kaybeden ve en hızlı büyüyen havayolu ödüllerimizin tesadüf olmadığının bir kanıtı aynı zamanda.
Bu parça için en uygun başlık aşağıdakilerden hangisidir?
A) THY'nin Değeri
B) Türkiye'nin Başarısı
C) Yabancı Basında THY
D) THY'nin Gururu
E) Havayolları Standartları
26. Sıralamayı seviyoruz. "En sevilen 100 roman", "Yaşayan en büyük 10 şair", "100 temel eser" ... Edebiyatımızla, sanatımızla ilgili problemleri bir kenara bırakıp bu lüzumsuz sıralamalara bel bağlamayı bir marifet sayıyoruz. Sanatımızı içinde bulunduğu kötü durumdan kurtarmak yerine bunlarla uğraşmak bana çok gereksiz geliyor Üstelik işin tuhaf tarafı böyle listelemeler sadece bize özgü de değil. Dünyanın her köşesinden neredeyse her gün böyle listeler fışkırıyor. Hatta şu aralar sanki çok önemliymiş gibi bunların kitapları da çıkmaya başladı.
Bu parçada, oluşturulan listelerle ilgili asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Edebiyatla alakalı her türlü sıralamanın çok değerli olduğu
B) Edebiyatla ilgili önemsiz detaylara gereğinden fazla önem verildiği
C) Okumak için daha çok temel eserlerin tercih edildiği
D) Dünya üzerinde bu tarz listelerin ciddi bir şekilde ele alındığı
E) Okurların listelere giren eserleri özellikle takip ettiği
27. Bilim sözlü mesajlar üzerine kurulur Her bilimin kendine özgü terminolojisi vardır Bu terminoloji bilinmeden; söz konusu bilgi iletişimi ve bilgi üretimi gerçekleşemez. Bu nedenle dil, insan uygarlığının ilerlemesi ve yayılmasında en önemli araçtır. İnsan kültür ve uygarlığının altında yatan bu güçlü araç, insan ilişkileri söz konusu olunca, oldukça sığ ve etkisizdir. Bir bakış, dokunma; vücudun pozisyonu, duyguları daha etkili ve dolaysız ifade eder. Omuza konan bir el, dostluk ve arkadaşlık üzerine yazılmış bir söylevden daha etkilidir.
Bu parçada anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) İnsanlar bilgi üretiminde terimlerin egemenliğini kabul etmiş ve buna göre davranmaya alışmışlardır.
B) Bilgi üretmesi ve bunu geliştirmesi yönünden dil insanlığın ilerlemesini sağlayan en önemli araçtır.
C) İnsanlık için çok önemli bir yere ait olan dil, insan ilişkilerinde jest ve mimikler kadar etkili olamamıştır.
D) Dil, insan hayatında ve iletişimde olduğu kadar bilim ve sanat alanında da çok önemli bir araç olmuştur.
E) Bilim terimler olmadan, terimler de dil olmadan hayatımızdaki varlığını sürdüremeyecektir.
28. (I) Atatürk'ün önderliğindeki Kurtuluş Savaşı, Türk milletinin ve onun gözbebeği olan Türk ordusunun kahramanlığını tüm dünyaya gösteren bir özgürlük destanıdır. (II) Türk milleti düşmanların güçlü ve modern silahlarına ve yüksek donanımlı ordularına karşı tüm varlığıyla karşı koymuştur. (III) Günümüzde Türk ordusunun da modern bir teknik alt yapısı oluşmuştur. (IV) Mustafa Kemal Paşa'nın önderliğinde el ele veren Türk milleti tüm sıkıntılara rağmen büyük bir zafer elde etmiştir. (V) Bu zaferle birlikte şan ve şerefle dolu olan tarihimize yepyeni bir sayfa eklenmiştir.-
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisi düşüncenin akışını bozmaktadır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V
29. Aşağıdakilerden hangisi bir paragrafın giriş cümlesi olmaya en uygundur?
A) Vatanın insanı koruyan ve barındıran bir ev gibi olduğuna değinmiştik.
B) Günümüz sanatçıları bu kavramı daha önce de çok tartışmıştı.
C) Türkmen gençlerinin kendini tanımasını engelleyen bir tavırdı bu.
D) Kitabı okurken de bazı bölümlerin yeni baskıya alınmadığını fark ettim.
E) Varlık içindeki duruşumuza ayna olan bir ifade biçimidir, dil.
30. Geçmiş zaman içinde liselerde Batılılaşmayı yanlış şekilde yansıtan bir eğitim benimsenmişti. Atilla İlhan bu durumu şöyle belirtiyor: "Lisede Sophocles okuduk; klasik Türk musikisine nefretle bakmayı. Divan şiirini hor görmeyi ve buna karşılık kötü çevrilmiş Batı klasiklerine hayranlık duymayı öğrendik. Sanki Sinan Leonardo'dan önemsiz, Mevlana Dante'den küçüktü. Aslında bu tavrımızla küreselleşmenin ilmiğini kendi elimizle boynumuza geçiriyorduk; ancak farkında değildik.
Bu parçada yazarın üzerinde durduğu konu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Evrenselleşme sonucu kendi kültürümüzden uzaklaşmamız
B) Eski eğitim sistemlerinin daha iyi olması
C) Günümüz gençliğinin Batılılaşmayı yanlış öğrenmesi
D) Batı klasiklerinin değerini fark etmememiz
E) Küreselleşmenin sanat eserlerini yok etmesi
31. Aşağıdakilerden hangisi "deneme'nin özelliklerinden biri değildir?
A) Konu sınırlaması yoktur.
B) Ortaya konan düşünceyi kanıtlama amacı taşır.
C) Öznel bir yaklaşımla kaleme alınır.
D) Kendi kendine konuşuyormuş gibi oluşturulur.
E) Kullanılan dil yalın ve içtendir.
32. Yazar bu romanında gereksiz pek çok ayrıntıya yer vermiş. Romanın başında yaptığı uzun tasvirler nedeniyle okur daha konuya girmeden roman okumaktan vazgeçebilir. Romanın bu kısmını geçebilen okur bundan sonraki kısımda ise anlamını bilmediği belki de daha önce hiç duymadığı kelimelerle karşılaşacak. Bunca olumsuz durum içinde yazar öyle bir yer yakalamış ki belki de bu sıkıcı roman yalnızca bu bölüm için okunmaya değer diye düşünüyorum.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Fıkra B) Makale C) Eleştiri
D) Sohbet E) Haber Yazısı
33. Aşağıdakilerden hangisi "fıkra'nın özelliklerinden biri değildir?
A) Yarına kalma amacı taşımazlar.
B) Konu sınırlaması yoktur.
C) Kısa ve öznel bir anlatıma sahiptir.
D) Gazete veya dergilerin belirli sütunlarında yayımlanır.
E) Öne sürdüğü düşünceyi kanıtlama amacı taşır.
34. Ele alınan konuyu savunma amacı gütmeden, karşılıklı konuşma havası içinde sıcak bir üslup kullanarak anlatan yazılardır. Herhangi bir konuda yazılabilen bu tür. makaleden üslup yönüyle ayrılır. Bu türün Türk edebiyatındaki önemli temsilcileri Ahmet Rasim, Suat Kemal Yetkin, Şevket Rado gibi isimlerdir.
Bu parçada tanıtılan yazı türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Deneme B) Eleştiri C) Sohbet
D) Gezi Yazısı E) Biyografi
35. Deneme türünün dünya edebiyatındaki en önemli örnekleri Fransız yazar —- tarafından verilmişken Türk edebiyatında bu türün en önemli temsilcisi —- olmuştur.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
A) Montaigne - Nurullah Ataç
B) Cervantes - Cemil Meriç
C) Montaigne-Ahmet Haşim
D) Boccacio - Şevket Rado
E) Cervantes - Nurullah Ataç
36. İçinde bulunduğumuz ortam, neresi olursa olsun, insani ilişkiler bakımından dengeli davranmamızı gerektirir diye düşünüyorum. Bence bir kişiye gerektiğinden fazla değer vermemeliyiz. Aksi takdirde değer verdiğimiz kişinin olumsuz davranışı bizi diğer insanların yaptığı olumsuz davranışlardan daha çok üzer. Değer verilecek insanlar mutlaka vardır çevremizde. Benim sözüm değer verilmeyi hak etmeyenlere. Kanaatimce bu insanlarla gerekmedikçe muhatap bile olunmamalıdır.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Makale B) Gezi Yazısı C) Deneme
D) Röportaj E) Haber Yazısı
37. Bir konu hakkında okura bilgi vermek, bir gerçeği açıklamak veya savunmak, kişilere yol göstermek amacıyla kaleme alınan yazılara -— denir. Bu türün en önemli özelliği ele aldığı konularla ilgili deliller bularak savunduğu düşünceyi kanıtlamaya çalışmasıdır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Makale B) Fıkra C) Deneme
D) Sohbet E) Eleştiri
38. I. Belli bir zamanda ve yerde oluşmuş olayları, merakı giderecek düzeyde ayrıntılı ve anlaşılır bir dilde aktaran yazı türüne -— denir.
II. Herhangi bir konuda kişisel görüş ve düşünceleri kesin sonuçlara bağlamadan, samimi bir dille oluşturulan yazı türüne —- denir.
III. Bir sanatçının veya eserin değerli ve değersiz görülen yönlerini ortaya koyan yazı türüne —- denir.
Yukarıdaki numaralı cümlelerdeki boşluklara sırasıyla aşağıdakilerden hangileri getirilmelidir?
I II III
A) Röportaj Fıkra Sohbet
B) Haber Yazısı Deneme Eleştiri
C) Eleştiri Röportaj Deneme
D) Röportaj Deneme Makale
E) Haber Yazısı Sohbet Röportaj
39. Aşağıdakilerin hangisinde gazete çevresinde gelişen türler bir arada verilmiştir? i
A) Mektup - Gezi Yazısı - Fıkra
B) Roman - Deneme - Fıkra
C) Makale - Fıkra - Sohbet
D) Sohbet - Biyografi - Dram
E) Öykü - Hatıra – Makale
40. "Üslup" hayat karşısında alınan tavrın, duyuş tarzının objektifleşmiş şeklidir. Mısır'ın büyük, yekpare, kendi içine kapalı, sert ve katı üslubu ile Yunan'ın ölçülü, zarif, aydınlık, adeta teneffüs eden, oynayan üslûbu birbirinden tamamıyla farklı, iki yaşayış tarzının, sosyal düzenin, hayat görüşünün ve insan tipinin karşılığıdır. Sanat tarihçileri, her üslup tarzının arkasında gizli olan ruhu çözmeye çalışır.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Sohbet B) Makale C) Eleştiri
D) Röportaj E) Gezi Yazısı
41. Şair olmak üç beş dizeyi bir araya getirmek değildir. Bu konu hakkında siz nasıl düşünürsünüz bilemem. Bence şair dediğin kelimeleri sıralarken anlam akışını, ahengi yakalayabilmen oluşturduğu esere ruhundan bir şeyler üfleyebilmelidir. Böyle şair olunur. Haksız mıyım? Hele hele günümüzde patır patır şiir kitabı çıkaran sözüm ona şairleri görünce benim bu düşünceme katılmayan çok az kişinin olduğunu kendimden gayet emin bir şekilde dile getirebilirim.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Makale B) Sohbet C) Gezi Yazısı
D) Biyografi E) Deneme
42. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun romanının özelliklerinden biri değildir?
A) Romanlarda saray ve konak yaşamlarındaki bireysel acılar, düş kırıklıkları, aşklar anlatılır.
B) Yazar, eserlerine kişiliğini yansıtmaz.
C) Kahramanlar okumuş, seçkin, sanatsever ve alafranga kişilerdir.
D) Parnasizm ve sembolizm akımının etkileri görülmektedir.
E) Romanlar teknik üstünlüklerine karşın dil ve üslup yönünden hatalıdır.
43. Aşağıdaki eserlerden hangisi Servet-i Fünun döneminde verilmiştir?
A) Karabibik B) Cezmi
C) Araba Sevdası D) Ateşten Gömlek
E) Karanfil ve Yasemin
44. Hüseyin Cahit Yalçın, "Edebiyat ve Hukuk" makalesiyle
I II III
Servet-i Fünun dergisinin kapatılmasına sebep olur. IV
Yazar, "Falaka" adlı eserin de yazarıdır. V
Bu parçada numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışj vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
45. Aşağıdakilerin hangisi Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin'in ortak özelliği değildir?
A) Edebiyat-ı Cedide sanatçısı olmak
B) Parnasizm akımından etkilenmek
C) Eserlerinde sadece aruz ölçüsünü kullanmak
D) Şiir türünde eserler vermek
E) Kafiye kulak içindir, görüşünü benimsemek
46. Halit Ziya Uşaklıgil ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Arapça, Farsça sıfat ve tamlamaları sıkça kullanır.
B) Edebiyatımızda mensur şiirin ilk örneklerini vermiştir.
C) Romanlarında konu ve kişileri halk kesiminden, sadece Anadolu'dan seçmiştir.
D) Edebiyatımızda Batılı anlamda, teknik yönü güçlü ilk romanları yazmıştır.
E) Anı türünde de eserler vermiş, anıya yazınsal bir nitelik kazandırmıştır.
47. Aşağıdaki yapıtlardan hangisinin edebi türü diğerlerinden farklıdır?
A) Kırık Hayatlar B) Kabus
C) Pençe D) Hazan Bülbülü E) Yalan
48. I. Yalan
II. Son Emel
III. Hac Yolunda IV Genç Kız Kalbi V. Metres
Yukarıdaki numaralandırılmış eserlerden hangi ikisi Cenap Şehabettin'e aittir?
A) I. ve II. B) I. ve IH. C) II. ve IV.
D) III. ve IV E) III. ve V.
49. Adnan Bey'in yeni evlendiği genç ve güzel kansı Bihter, İstanbul'un meşhur simalarından Firdevs Hanım'ın kızıdır ve Adnan Bey'e sırf zenginliğinin hatırı için verilmiştir. Fakat bu zenginlik Bihter'i yeterince mutlu edememiştir. Adnan Bey'in yeğeni olan Behlül isimli genç ise macera arayan biridir ve Adnan Bey'in evinde kalmaktadır. Behlül, yengesi olan Bihter'in kalbinde aşkı uyandırır. İkisi arasında bir yasak aşk başlar.
Yukarıda bir bölümü kısaca anlatılan eser, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mai ve Siyah B) Yaban
C) Eylül D) Aşk-ı Memnu
E) Şık
50. Tevfik Fikret —- adlı eserinde çocuklar için hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerini toplamıştır.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Sis B) Haluk'un defteri
C) Han-ı Yağma D) Şermin
E) Rübab-ı Şikeste
51. Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedidecilerin özelliklerinden biri değildir?
A) Sanatçılar "sanat için sanat" görüşü doğrultusunda eserler vermişlerdir.
B) Eserlerde karamsarlık ve düş kırıklıkları hakimdir.
C) Sanatçılar Fransız edebiyatını örnek almış, Fransız şair ve yazarlardan etkilenmişlerdir.
D) Sanatlı ve süslü bir anlatımı tercih etmişlerdir.
I E) Hece ölçüsü yoğun bir biçimde kullanılmış, heceyle birçok şiir yazılmıştır.
52. Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedide dönemi sanatçılarından biri tarafından yazılmamıştır?
A) Tamat B) Riyale
C) Son Emel D) Hayat-ı Muhayyel
E) Ben Deli miyim?
53. Aşağıdaki Tanzimat sanatçılarından hangisi Edebiyat-ı Cedide topluluğunun kurulmasına öncülük mistir?
A) Nabizade Nazım B) R. Mahmut Ekrem
C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Şinasi E) Şemsettin Sami
54. Aşağıdaki sanatçı - eser eşleştirmelerinden hagisi yanlıştır?
A) A. Hikmet Müftüoğlu - Haristan ve Gülistan
B) Cenap Şehabettin - Tiryaki Sözleri
C) Ahmet Rasim - Gecelerim
D) H. Cahit Yalçın - Hayat-ı Hakikiye Sahneleri
E) Süleyman Nazif - Doksan Beşe Doğru
55. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Mehmet Rauf'un "Siyah İnciler" adlı eseri mensur şiire örnektir.
B) Cenap Sahabettin şiirlerinin hepsini aruz ölçüş yazmış ve aynı şiirde birden fazla aruz kalıbı kulanmıştır.
C) Halit Ziya, çocuklar için yazdığı şiirlerini topla "Tarih-i Kadim" adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
D) H. Rahmi, olayların akışını keserek okuyucuya bilgi verme eğilimindedir.
E) Edebiyat-ı Cedide'de Divan edebiyatı nazım biçimleri terk edilmiş, Batılı nazım biçimleri kullanılmıştır.
56. Aşağıdaki sanatçı - akım eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Hüseyin Rahmi - Natüralizm
B) Cenap Sahabettin - Sembolizm
C) Tevfik Fikret - Parnasizm
D) Mehmet Rauf - Klasisizm
E) Halit Ziva – Realizm
57. Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedide'nin özelliklerinden biri değildir?
A) Nesrin gelişmesine katkı sağlayan gazete bu dönemde yerini dergiye bırakmıştır.
B) Dönemin şartlarından ötürü sosyal konular arka plana itilip bireysel konular işlenmiştir.
C) Tiyatro, gelişimini tamamlayarak önemli bir yazınsal tür olmuştur.
D) "Sanat için sanat" görüşü benimsenerek eserler oluşturulmuştur.
E) Klasik beyit anlayışı yıkılarak nazım nesre yaklaştırılmıştır.
58. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun şiirinin özelliklerinden biri değildir?
A) Sembolizm ve parnasizm akımlarından etkilenilmiştir.
B) Aruz ölçüsü Türkçeye başarıyla uygulanmış ve bu ölçüye canlılık kazandırılmıştır.
C) Kullanılan sözcüklerin ahenk oluşturmasına dikkat edilmiştir.
D) Arapça ve Farsçadan alınma birçok sözcük ve tamlama kullanılmıştır.
E) Dil ve üslupta halka hitap eden bir anlayış benimsenmiştir.
59. Hüseyin Rahmi ve Halit Ziya ile ilgili aşağıda verilen özelliklerden hangisi her ikisi için de doğrudur?
A) Edebiyat-ı Cedide sanatçıları olmaları
B) Ağır ve sanatlı bir üslup kullanmaları
C) Mensur şiirin ilk örneklerini vermeleri
D) Hikaye ve roman türünde eser vermeleri
E) Anılarını bir kitapta toplamaları
60. Ona göre edebiyattaki amaç, toplumsal bir faydadır. Bu anlayış doğrultusunda halkı eğitme yolunu benimsemiştir. Bu vesileyle eserlerinde yalın bir dil kullanmaya çalışmıştır. Okunmak amacıyla mizaha başvurur. Efsuncu Baba adında bir de romanı vardır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar
B) Halit Ziya Uşaklıgil
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Halide Edip Adıvar
E) Peyami Safa
61. Bu dönemin sanatçıları toplandıktan derginin adıyla anılır. Sanat için sanat anlayışına sahiptirler. Divan edebiyatından daha ağır bir dil kullanmışlardır. 1901 yılında derginin kapatılmasıyla da topluluk dağıtılmıştır.
Bu parçada sözü edilen edebi topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
A) Servet-i Fünun B) Fecr-i Ati
C) Yedi Meşaleciler D) Beş Hececiler
E) İkinci Yeniciler
62. Eserlerine kendi kişiliğini yansıtır, kahramanların dilinden kendi duygu ve düşüncelerini aktarır. Daha çok romantik konuları işler. Dönemine göre dili sadedir. Türk edebiyatının ilk psikolojik roman örneğini vermiştir.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Rauf
B) Halit Ziya Uşaklıgil
C) Hüseyin Cahit Yalçın
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E) Süleyman Nazif
63. Aşağıdakilerden hangisi gezi ya da anı türünde yazılmış bir eser değildir?
A) Gecelerim B) Kırk Yıl
C) Saray ve Ötesi D) Hac Yolunda
E) Gulyabani
64. Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Rauf'un eserlerinden değildir?
A) Son Yıldız
B) Eylül
C) Ferda-yı Garam
D) Karanfil ve Yasemin
E) Ayaşlı ve Kiracıları
65. Servet-i Fünun döneminde "mensur şiir" türünün gelişimine katkı sağlayan sanatçılar aşağıdakilerden hangileridir?
A) Ali Faik Ozansoy - Mehmet Rauf
B) Süleyman Nazif - Halit Ziya
C) Ahmet Rasim - Hüseyin Rahmi
D) H. Cahit Yalçın - Ali Ekrem Bolayır
E) Halit Ziya - Mehmet Rauf
66. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun şiiriyle Divan şiirinin ortak bir özelliğidir?
A) Parça güzelliğini önemseme
B) Göz için kafiye anlayışını benimseme
C) Klasik beyit anlayışını yıkma
D) Sadece divan şiiri nazım biçimlerini kullanma
E) Ağır ve süslü bir anlatımı tercih etme
67. Aşağıdaki eser - tür eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Kırk Yıl - Anı
B) Aşk-ı Memnu - Oyun
C) Edebiyat ve Hukuk - Makale
D) Elhan-ı Şita - Şiir
E) Yalan – Oyun
68. Servet-i Fünun döneminde yaşadığı halde bu topluluğa katılmamıştır. Toplum için sanat anlayışını benimsemiştir. Sokağı edebiyata taşımıştır. Ahmet Mithat geleneğini devam ettirmiştir, yani romanın akışını keserek okuyucuya bilgi verme eğilimindedir. Eserlerini sade bir İstanbul Türkçesiyle yazmıştır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar
B) Halit Ziya Uşaklıgil
C) Mehmet Rauf
D) Süleyman Nazif
E) A. Hikmet Müftütoğlu
69. Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şehabettin'in şiirinin özelliklerinden biri değildir?
A) Sembolizmin etkisinde kalmıştır.
B) Bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır.
C) Aşk, doğa, hayal kırıklıklarını şiirlerinde sıkça işlemiştir.
D) Yeni bir şiir dili oluşturmak için Arapça ve Farsçadan sözcükler almıştır.
E) Kaside ve gazel nazım biçimini sıklıkla kullanmıştır.
70. Aşağıdaki sanatçı - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Süleyman Nazif - Firak-ı Irak
B) Cenap Şehabettin - Evrak-ı Eyyam
C) Tevfik Fikret - Körebe
D) Halit Ziya - Saray ve Ötesi
E) Hüseyin Rahmi - Kokotlar Mektebi
71. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun sanatçılarından birine ait değildir?
A) Hayat-ı Muhayyel B) Bir Lahza-i Taahhur
C) Hac Yolunda D) Hürriyet Kasidesi
E) Gizli Figanlar
72. Edebiyat-ı Cedide döneminin roman, öykü ve eleştiri yazarlarındandır. II. Meşrutiyet'in ilanından sonra gazeteciliğe yönelen sanatçının eserlerinde süslü ve ağır bir anlatım benimsediği görülür. Nadide, Hayal İçinde adlı eserleri roman türündendir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüseyin Cahit Yalçın
B) Ahmet Rasim
C) Süleyman Nazif
D) Halit Ziya Uşaklıgil
E) Cenap Şebabettin
73. Aşağıdakilerden hangisi, bütünüyle Servet-i Fünun sanatçılarından oluşmuştur?
A) Nabizade Nazım - Tevfik Fikret - Halit Ziya
B) Süleyman Nazif - Hüseyin Cahit Yalçın - Tevfik Fikret
C) Ziya Gökalp - Mehmet Rauf - Hüseyin Rahmi
D) Atilla İlhan - Cemal Süreya - Özdemir Asaf
E) Ahmet Rasim - Ahmet Şuayb - Necip Fazıl Kısakürek
74. Aşağıdaki eserlerden hangisi Halit Ziya'ya ait değildir?
A) Bir Acı Hikaye B) Bir Yazın Tarihi
C) Solgun Demet D) Nemide
E) Yaban
75. Şiirlerinde Namık Kemal'in etkileri açıkça görülür. Malta Geceleri adlı şiiriyle milli ve manevi duyguları vurgular. Osmanlıcılık anlayışına bağlıdır.
Yukarıdaki parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Süleyman Nazif B) Tevfik Fikret
C) A. Hikmet Müftüoğlu D) Cenap Şebabettin
E) Ali Ekrem Bolayır
76. Servet-i Fünun edebiyatının en çok şiir yazan şairdir. Şiirlerinin genel itibariyle konusunu "kadın" oluşturur. Kısmen ulusal değerlere yer verdiği şiirleri de vardır. Buhran, Siyah Kitap önemli eserlerinden bazılarıdır.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Şuayp B) Ahmet Cemil
C) Süleyman Nazif D) Celal Sahir Erozan
E) Faik Ali Ozansoy
77. Aşağıdaki olaylardan hangisi Servet-i Fünun edebiyatının başlamasına vesile oldu?
A) Ziya Paşa'nın Harabat adlı eleştiri yazısını yazması
B) A. Hamit'in ilk pastoral şiir örneğini vermesi
C) Tanzimat Fermanı'yla ilk özel gazetenin çıkarılması
D) T. Fikret'in Han-ı Yağma şiirinin dergide yayımlanması
E) R. Mahmut Ekrem'in Servet-i Fünun dergisinin başyazarlığına getirilmesi
78. Edebiyat-ı Cedide anlayışını benimsemeyen ve bu topluluğun dışında kalan sanatçılar da vardır.
Aşağıdakilerden hangisinde bu sanatçılar doğru olarak verilmiştir?
A) Hüseyin Siret - Ahmet Şuayp
B) Faik Ali Ozansoy - H. Rahmi Gürpınar
C) Ahmet Rasim - Celal Sahir Erozan
D) Ali Ekrem Bolayır - Süleyman Nazif
E) Ahmet Rasim - Hüseyin Rahmi Gürpınar
79. Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) İlk psikolojik roman örneği "Eylül", Servet-i Fünun döneminde yazılmıştır.
B) Edebiyat-ı Cedide'de Batı edebiyatı takip edilmiş ve oradaki her yenilik edebiyatımıza yansıtılmaya çalışılmıştır.
C) Tevfik Fikret dışında hiçbir sanatçı yapıtlarında toplumsal konulara yer vermemiştir.
D) Servet-i Fünun edebiyatı romanlarında ağır bir edebiyat dili oluşturulmuştur.
E) Servet-i Fünun şiirinde kafiye ve ahenge hiç önem verilmemiştir
80. Şiirinde kişisel duygularının yanında toplumsal duygulara da yer vermiştir. "Ordunun Defteri" ve "Zilal-ı İlham" önemli eseridir.
Yukarıdaki parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Cemil B) Ali Ekrem Bolayır
C) Hüseyin Siret D) Süleyman Nazif
E) E. Bülent Serdaroğlu
81. Servet-i Fünun edebiyatının en önemli şairlerinden biridir. Bütün şiirlerinde aruz ölçünü kullanmıştır. Sembolizm akımından etkilenerek şiirde musikiye ve ahenge önem verir. Elhan-ı Şita adlı şiirini serbest müstezat tarzında yazmıştır.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret B) Cenap Şehabettin
C) Süleyman Nazif D) Ahmet Rasim
E) E. Bülent Serdaroğlu
82. Ahmet Cemil, Mekteb-i Mülkiye'nin son sınıfına geçeceği yıl babasını kaybeder. Şiire düşkündür. Fransızcayı iyi bilir. Geleceğin büyük bir şairi olacağını, zengin bir ailenin çocuğu olan okul arkadaşı Hüseyin Nazmi'nin kız kardeşi Lamia'yla evleneceğini düşünür. Ancak hiçbir hayali gerçekleşmez.
Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir? A) Mai ve Siyah B) Şık
C) Mürebbiye D) Eylül
E) Son Emel
83. Aşağıdaki yazarlardan hangi ikisi roman türünde eser vermiştir?
A) Süleyman Nazif - H. Cahit Yalçın
B) Ahmet Rasim - Halit Ziya Uşaklıgil
C) Mehmet Rauf - Hüseyin Rahmi Gürpınar
D) Tevfik Fikret - A. Hikmet Müftüoğlu
E) Cenap Sahabettin - Ahmet Şuayb
84. I. Nazmı nesre yaklaştırmış, şiiri serbest duruma
getirmiştir
H. Batı edebiyatı nazım biçimlerinden "sone" ve "terza-rima"yı kullanmıştır
III. Bütün güzelliğini değil, parça güzelliğini esas almıştır.
IV. Romantizmden etkilenerek şiirleri oluşturmuştur.
Yukarıdaki özelliklerden hangileri Tevfik Fikret'e aittir?
A) I. ve II. B) I. ve III. C) II. ve III.
D) I. ve IV. E) III. ve IV
85. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Servet-i Fünun sanatçıları arasında yer almaz?
A) Süleyman Nazif B) Ahmet Şuayb
C) Celal Sahir Erozan D) Faik Ali Ozansoy
E) Ahmet Haşim
86. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun şiirinin özelliklerinden biri değildir?
A) Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
B) Şiirde nazım nesre yaklaştırılmıştır.
C) Konu bütünlüğü yerine beyit bütünlüğü esas alınmıştır.
D) Kafiye göz için değil kulak içindir, anlayışı benimsenmiştir.
E) Dil oldukça ağır, sanatlı ve süslüdür.
87. Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun romanının özelliklerinden biri değildir?
A) Kahramanlar genellikle seçkin tabakadan seçilmiştir.
B) Romanın akışı kesilmemiştir.
C) Konu olarak İstanbul dışına çıkılmamıştır.
D) Eserler genellikle hüzünlü bir sonla biter.
E) Oldukça sade ve anlaşılır bir dille yazılmıştır
88. Aşağıdakilerin hangisi Servet-i Fünun şairlerinin ortak özelliği değildir?
A) Fransız edebiyatından yeni imgeler ve kavramlar almışlardır.
B) Parnasizm ve sembolizm akımlarından etkilenmişlerdir.
C) Batılı nazım biçimlerini kullanmışlar.
D) Bireysel konularda şiirler yazmışlar.
E) Şiirde toplum eğitimini sağlamak için çabalamışlardır.
89. Türk edebiyatında natüralizmin ilk büyük temsilcisidir. Çağdışı gelenek ve göreneklerle, batıl inançlarla alay eder. Günlük konuşma dilini ustalıkla kullanır. Şık, Şıpsevdi, Mürebbiye onun romanlarından bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Memduh Şevket Esendal
B) A. Mithat Efendi
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Refik Halit Karay
E) Hüseyin Rahmi Gürpınar
90. Aşağıdaki yazarlardan hangisi "Serveti Fünun" döneminde yaşadığı halde bu akıma katılmamıştır?
A) Mehmet Rauf B) Ahmet Rasim
C) Halit Ziya Uşaklıgil D) Cenap Sahabettin E) Tevfik Fikret
91. Edebiyatımızda mensur şiiri bir tür haline getiren sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Rauf B) A. Hikmet Müftüoğlu
C) Hüseyin Cahit Yalçın D) Halit Ziya Uşaklıgil E) Tevfik Fikret
92. Dehri Efendi, yaşlı bir zengindir. Yalısında oğlu Şem'i, kızı Melahat, damadı Sadri ile birlikte oturmakta; bir cariyeden olma Nezahat ile Vahip'e Anjel adında kadın bir eğitimciden ders aldırmaktadır. Anjel, Parislidir; bir tüccarın metresliğinde İstanbul'a gelip yerleşmiş, aşüfte bir kadındır. Kısa bir zaman diliminde yalıdaki bütün erkekleri etkisi altına alır.
Yukarıda bir bölümü kısaca anlatılan eser, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aşk-ı Memnu B) Kırık Hayatlar
C) Mürebbiye D) Nadide
E) Eylül
93. Tevfik Fikret —- şiirinde gençlere seslenmiş ve geleceğin umudunun gençlerde olduğunu vurgulamıştır. — adlı eserinde ise inançlarını yitirmiş olduğunu ortaya koymuştur.
Yukarıda boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Ferda - Tarih-i Kadim
B) Sis - Bir Lahza-i Taahhur
C) Haluk'un Defteri - Şermin
D) Doksan Beşe Doğru - Han-ı Yağma
E) Sis – Şermin
94. Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati sanatçılarından biri değildir?
A) Yahya Kemal Beyatlı B) Celal Sahir C) Şebabettin Süleyman D) Ahmet Haşim E) Aka Gündüz
95. Aşağıda Fecr-i Ati ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Roman dili ve üslubunda yapmacık bir tavır sergilerler.
B) Arapça ve Farsçadan yeni kelimeler almışlardır.
C) Şiir dilini konuşma dilinden uzaklaştırmışlardır.
D) Romanlarında insan betimlerine ve psikolojisine önem vermişlerdir.
E) İddia ettikleri tüm yenilikleri gerçekleştirmişlerdir.
96. Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Haşim'in özelliklerinden biri değildir?
A) Hece ölçüsünü hiç kullanmamış, hep aruzla yazmıştır.
B) Aşk ve tabiat; şiirlerindeki en belirgin konulardır.
C) "Sanat, toplum içindir." ilkesiyle eserler vermiştir.
D) Fecr-i Ati döneminin en başarılı şairidir.
E) Okuyucunun hayal gücünü uyanık tutan bir üslup yakalamaya çalışır.
97. Aşağıdaki eserlerden hangisi Ahmet Haşim'e aittir?
A) Göl Saatleri B) Siyah Gözler
0) Hayat-ı Muhayyel D) Tarih-i Kadim E) Evrak-ı Leyal
98. I. Ahmet Haşim - Riyale
II. Hüseyin Rahmi - Gecelerim
III. Ahmet Rasim - Gülüp Ağladıklarım
IV. Halit Ziya Uşaklıgil - Şermin
V. Hüseyin Cahit Yalçın - Hayat-ı Hakikiye Sahneleri
Yukarıdaki yazar - eser eşleştirmelerinden hangi ikisi yanlıştır?
A) I. ve II. B) II. ve IV. C) III. ve IV.
D) II. ve V. E) IV. ve V.
99. Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Aticilerin yapmak istediklerinden biri değildir?
A) Batı'yı takip etmek ve edebiyata Batı'nın ışığında yön vermek
B) Genç sanatçıların yetişmesini sağlamak için kütüphane kurmak
C) Batı'daki birçok eseri Türkçeye kazandırmak için dil komisyonu kurmak
D) Edebiyat ve fikir konularında konferanslar vererek halkı eğitmek
E) Türkçenin eski değerini kazanması için sözlükler yazılmasını sağlamak
100. "Haristan ve Gülistan" adlı eserinde Servet-i Fünun dergisinde yayımladığı bazı hikayelerini bir araya getiren sanatçı, ikinci kitabı "Çağlayanlar"da Türk kültürünün özelliklerini, milli değerleri yansıtan on altı hikaye yazmıştır.
Yukarıda sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
B) Hüseyin Cahit Yalçın
C) Süleyman Nazif
D) Halit Ziya Uşaklıgil
E) Mehmet Rauf
101. Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Ati Topluluğu için söylenemez?
A) Eleştirdikleri Servet-i Fünunculardan hiç etkilenmemişlerdir.
B) Edebiyatımızda, bildiri yayımlayarak ortaya çıkan ilk edebi topluluktur.
C) Sanat şahsi ve muhteremdir, görüşü doğrultusunda sanata çok değer vermişlerdir.
D) Topluluğun birçok sanatçısı daha sonra Genç Kalemler dergisi etrafında toplanmıştır.
E) Fecr-i Ati çizgisini sürdüren en güçlü sanatçıları Ahmet Haşim olmuştur.
102. Ona göre şiir, anlamak için değil, hissetmek içindir. Şiir dili, musiki ile söz arasında, sözden çok musikiye yakın bir dildir. Yani bu dil, bir açıklama aracı değil, telkin aracıdır. Onun şiirinde sözcükler anlam değerinden çok müzikal değerleriyle öne çıkar. Şiirin anlamının açık olması gerekmez. Çünkü şiirin doğduğu yer bilinçaltıdır.
Yukarıda şiir ile ilgili görüşleri verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret B) Ahmet Haşim
C) Cenap Sahabettin D) Tahsin Nahit E) Süleyman Nazif
11. SINIF EDEBİYAT / DİL VE ANLATIM ÖDEV TAKİP FASİKÜLÜ CEVAP ANAHTARI
| Dil ve Anlatım - Edebiyat | ||||||||||||||
| 1. B | 2. C | 3. B | 4. E | 5. C | 6. D | 7. B | 8. A | 9. A | 10. E | 11. D | 12. D | 13. C | 14. A | 15. D |
| 16. C | 17. A | 18. A | 19. E | 20. B | 21. C | 22. D | 23. B | 24. D | 25. C | 26. B | 27. C | 28. C | 29. E | 30. A |
| 31. B | 32. C | 33. E | 34. C | 35. A | 36. C | 37. A | 38. B | 39. C | 40. B | 41. B | 42. D | 43. E | 44. E | 45. C |
ÖTF-2 | 46. C | 47. A | 48. B | 49. D | 50. D | 51. E | 52. B | 53. B | 54. E | 55. C | 56. D | 57. C | 58. E | 59. D | 60. A |
| 61 A | 62. A | 63. E | 64. E | 65. E | 66. E | 67. B | 68. A | 69. E | 70. C | 71. D | 72. A | 73. B | 74. E | 75. A |
| 76. D | 77 E | 78. E | 79. E | 80. B | 81. B | 82. A | 83. C | 84. A | 85. E | 86. C | 87. E | 88. E | 89. E | 90. B |
| 91. D | 92. C | 93. A | 94. A | 95. E | 96. C | 97. A | 98. B | 99. E | 100. A | 101. A | 102. B | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.